Een en al feest met de familie van Ek-Do

9 december 2014 - Manly, Australië

Dinsdagochtend heb ik afgesproken met mijn oude baas John in Westmead Hospital om even op de Spoed Eisende Hulp te kijken. Het is leuk om de werkvloer weer terug te zien, er is een flinke verbouwing geweest en de afdeling is nog groter geworden met 4 acute opvangbedden. Ik kom nog een aantal bekenden tegen en John vraagt gekscherend of ik mijn stethoscoop niet meegenomen heb zodat ik direct mee kan klussen.... We nemen afscheid en ik loop terug naar het huis van Rob en Joanne. Joanne is aan het werk en wij  pakken alles in want we rijden vandaag naar Manly waar we 2 nachtjes Bij Phuong en Ivo zullen logeren. Die wonen al een paar jaar op North Head in het national park. De ouders van Phuong zijn ook over uit Nederland want de week erop vertrekt Phuong met de kinderen en haar ouders naar Vietnam voor de bruiloft van haar ene broer en de geboorte van het kindje van haar andere broer die allebei in Vietnam wonen. De kinderen krijgen hier in december natuurlijk hun zomervakantie. Ivo volgt hen in januari.

Het is fijn om hen eindelijk weer te zien! Lisa en ik gaan met Phuong mee Phin en Emi halen. Als we op hen staan te wachten vraagt Lisa of zij Nederlands spreken. Emi komt net aangelopen en ik zeg tegen Lisa dat ze dat maar aan Emi moet vragen. Natuurllijk zegt Emi en de klik is er direct.

Emi en Lisa zijn direct onafscheidelijk. Mèr heeft heerlijk gekookt op de bbq en we eten met zijn allen gezellig buiten in de tuin. Na het eten vieren we alvast een beetje Lisa's verjaardag, Phuong heeft een taart voor Lisa gekocht, we hebben allemaal een kroontje op, we zingen voor haar en ze mag de kaarsjes uitblazen. De kinderen hebben allemaal een tekening voor haar gemaakt en Emi is steeds cadeautjes aan het inpakken voor Lisa echt heel lief!

De volgende ochtend gaat Giso al heel vroeg met Ba mee vissen. Ba vist namelijk iedere ochtend zijn eigen lunch bij elkaar. Tim heeft voetbaltraining en Ivo, Phuong, de meiden en ik gaan kijken. Daarna gaan we een heerlijke koffie/chocomelk drinken bij de beste koffiezaak van Manly die gerund wordt door vrienden. We nemen de specialiteit erbij: wafels met chocolade, slagroom en gezoute caramel. Heerlijk! Daarna gaan we bij Giso en Ba kijken. Ze waren net de spulletjes bij elkaar aan het rapen en ze hebben hele verhalen over een grote vis die helaas met de haak in zijn bek is weggezwommen.

Giso en Ba doen even een dutje en als de kinderen uit school komen gaan we naar een verjaardagsfeestje van het dochtertje van vrienden van Phuong en Ivo. Het wordt gevierd in een park bij het stuwmeer bij Manly dam. We mogen allemaal mee en genieten van een Thaise maaltijd. De vader van het meisje heeft een eigen speedboot en de kinderen mogen in een band achter de boot aan. Het is inmiddels flink aan het regenen maar het is niet koud dus de kids hebben er helemaal geen last van met hun wetsuits.

Om de beurt mogen ze in het midden zitten en ze hebben allemaal de dag van hun leven.Cindy gaat met Giso mee in de boot en vindt het ook prachtig.

De kinderen gaan met Phuong en haar ouders alvast mee naar huis en wij rijden nog heel even een rondje door het national park met Ivo in de hoop Bandicoots te zien en ja hoor! Ook bij Phuong en Ivo voor de deur zitten ze iedere avond net als de buurtpossums die iedere avond even een lekker hapje komen bietsen. De kinderen zijn dan al lekker in bad geweest en gaan allemaal lekker naar bed.

De volgende ochtend nemen we afscheid van de kinderen want die gaan naar school en volgende week zijn ze al naar Vietnam.

Ivo heeft avonddienst dus kan nog even met ons mee naar het centrum waar we nu ook met Giso een lekkere kop koffie scoren. Dan wandelen we naar Shelly Beach waar we heel vaak geweest zijn 7 jaar geleden. We komen weer heel wat wildlife tegen; kaketoes, lorrikeets, krabbetjes, visjes en waterdraakjes (hagedissen), we klimmen ook nog lekker over de rotsen en lopen over de rand van het zoutwaterzwembad. Vinden Lisa en Cindy natuurlijk helemaal geweldig! Inmiddels is het al best laat geworden en belt Ivo naar zijn werk dat hij iets later komt. Als we terug komen gaat hij naar zijn werk en iets later willen wij ook vertrekken ware het niet dat we nergens de portemonnee van Giso kunnen vinden. Phuong belt Ivo en hij blijkt de portemonnee per ongeluk mee naar zijn werk genomen te hebben omdat hij op die van hem lijkt. Wij verdenken hem nog steeds dat hij eigenlijk gewoon zijn spoedeisende hulp aan mij wilde laten zien omdat zij in de tussentijd ook een hele nieuwe afdeling hebben gekregen. Natuurlijk was dat erg leuk om te zien dus dat was dan een geluk bij een ongeluk.

Dan is het ook tijd om afscheid te nemen van Ivo maar hem zien we volgende week nog even terug. Ivo, Phuong, Phin, Emi en Tim en natuurlijk ook Ba en Mèr bedankt voor jullie gastvrijheid!!!!!

We rijden dan naar Frank en Clare waar we een aantal nachtjes voor de deur gaan kamperen. Ze hebben daar 5 katten en 2 honden en heel veel speelgoed dus de meiden vinden het direct geweldig. Clare heeft een heerlijk 'roast dinner' gemaakt met lamsbout. Giso gaat na het eten met Frank naar een kerstconcert waar ook 2 andere vrienden Ted en Anne naartoe gaan. Ik blijf met de meiden bij Clare. Hun zoon David en zijn Vietnamese vrouw Maggie komen nog even langs met hun 3 kinderen Andy, Kelly en Lilly dus dat was ook heel gezellig.

1. Wim en willy:
    4 maart 2015
    wat hebben we weer genoten van jullie mooie reis en wat een leuke foto,s erbij, gaaf hoor!!!
  2. Marjo:
    6 maart 2015
    Weer een gaaf verhaal,dacht eerst hoe kan dit nog